סגירה
 עמוד הבית   |   יצירת קשר   |   English 
דובי זלצר

יזכור ליצחק

1998

עריכת התמליל: דר' שלום רצבי
היצירה כתובה עבור: תזמורת סימפונית, מקהלה מעורבת, מקהלת ילדים, 4 זמרים סולנים (סופרן, מצו-סופרן, טנור וזמרת עממית) וקולו המוקלט של יצחק רבין עם קטעים נבחרים מבין שלושה נאומים חשובים (מהם שניים בעברית ואחד באנגלית) .

ה"קינה" איננה תפילת יזכור או יצירה דתית אלא יצירה בעלת אופי חילוני למרות שחלק מהטקסטים לקוחים מן התפילה היהודית. המקורות האחרים מהם לקוחים הטקסטים הם: התנ"ך, קטעי שירה מן הספרות של יהודי ספרד בימי הביניים, טקסטים של משוררים ישראלים בני זמננו, ביניהם גם שיר המוקדש לשלום שנכתב על ידי ילדה בת 12. כל הטקסטים מושרים בשפת המקור (עברית).
היות ובמסורת היהודית לא קיימת תפילת אשכבה המקבילה לרקוויאם, חמשת פרקי היצירה מותאמים לצורה המוזיקלית והתכניתית של הרקוויאם הנוצרי, מבלי להזדהות עם התוכן הרעיוני של הנצרות. התפילות היהודיות הכלולות ביצירה מקבילות לפרקי המיסה די רקוויאם (ועל ידי כך אפשר לגלות עד כמה התפילות הנוצריות קיבלו את השראתן מן התפילות היהודיות).

חמשת פרקי היצירה:
1. אל מלא רחמים מקביל ל KIRIE ELEISON
2. יום הדין מקביל ל DIES IRAE
3. הלל מקביל ל GLORIA
4. קינה מקביל ל LACRIMOSA
5. יעשה שלום מקביל ל DONA NOBIS PACEM

הטקסט והמוסיקה של "קינה ליצחק" משקפים נאמנה את דרכו ופועלו של יצחק רבין וכן את מותו הטרגי והופכים להמנון לשלום, אהבה והבנה בין העמים; הצהרה נוקבת נגד אלימות ומלחמות.
הופעת הבכורה של היצירה התקיימה ב –27 באפריל 1998 בהיכל התרבות, תל אביב, כקונצרט פתיחה של חגיגות העצמאות ה-50 למדינת ישראל. הקונצרט בוצע על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, מקהלת האופרה הישראלית החדשה, מקהלת הילדים אנקור וארבעה סולנים, כל זה בניצוחו של מאסטרו זובין מהטה.
ביולי 1999 בוצעה היצירה במסגרת פסטיבל לינקולן סנטר בניו-יורק על ידי התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק, מקהלת פילדלפיה כוראל ומקהלת הנערים של הרלם בניצוחו של מאסטרו קורט מאזור.
ביצוע חוזר של היצירה היה בנובמבר 2009 באודיטוריום סנטה צ'צ'יליה שברומא עם התזמורת, המקהלה ומקהלת הילדים של סנטה צ'צ'יליה בניצוחו של מאסטרו לורין מאזל.
הקלטה של היצירה בהופעת הבכורה שלה יצאה על גבי תקליטור ו-DVD בחברת הליקון.

מו"ל: IMI – המכון למוסיקה ישראלית

 

Audio:
Lament for Yitzhak
A Requiem to a man of peace
The Israel Philharmonic Orchestra
Zubin Mehta, conductor
Sharon Rostorf, soprano
Hadar Halevi, mezzo soprano
Vencenzo La Scola, tenor
Haya Samir, volk singer
The New Israeli Opera Choir
The Ankor Chilfren Choir
Live recording 27.4.1998
The F. Mann Auditorium , Tel Aviv

1. Kirie Eleison – אל מלא רחמים
2. Dies Irae - יום הדין
3. Gloria – הלל
4. Lacrimosa – קינה
5. Dona Nobis Pacem – יעשה שלום